Közösségi szolgálat a Szeberényi Gusztáv Adolf Evangélikus Gimnáziumban
A 2014/2015-ös tanévben 64 fő választotta a közösségi szolgálatának letöltéséül az Evangélikus Gimnáziumot 859 órában. A diákok gyermekeket kísértek kézilabdaedzésre, a tantermek és az Evangélikus Nagytemplom és környékének rendben tartásában vettek részt, az óvodai munkát segítették és az iskolában tartott Nyílt Napok és gyermeknap programjainak bonyolításában vettek részt aktívan.
Elsősorban a tanítási órák után, délután végezték közösségi szolgálatukat, kivéve a Nyílt Napokat, amelyek hétvégén, szombaton kerültek megrendezésre.
A diákok visszajelzései alapján munkájukat változatosnak, élményekben gazdagnak tartották. Nehézségeikről folyamatosan tájékoztattak. A felmerülő problémákat (időpont egyeztetés, gyermekek viselkedése), amelyek főleg a kézilabda kíséret során merültek fel – próbáltuk mindenki megelégedésére rendezni.
Összességében elmondható, hogy a diákok körében ez a legnépszerűbb közösségi szolgálati helyszín, mivel az itt felkínált lehetőségek illeszkednek a tanulók adottságaihoz és életkori sajátosságaihoz. A kapcsolattartás egyértelműen egyszerűbb és gyorsabb számukra és számunkra is.
A diákok saját kis mikrokörnyezetükben tehetnek valamit közösségükért, segíthetik azt. Nagyobb betekintést nyerhetnek az intézményünkben folyó munkába és láthatják, milyen hatással van, mennyire nehezíti meg például az iskolai szemetelés a takarítónők munkáját. A kézilabda kíséret pedig jó alkalmat ad felelősségérzetük fejlesztésére. A program sikerét mutatja az is, hogy az idei tanév első heteiben már több diák is jelezte részvételi szándékát az idén felkínált lehetőségekre.
A tavalyi év kiváló munkájáról és tapasztalatairól néhány beszámoló is tanúskodik.
Seben Pálné óvodavezető beszámolója
Óvodánkban az elmúlt nevelési évben lényegesen kevesebb közösségi szolgálatot végző diák jelentkezett, mint tavaly előtt. Azokról a diákokról viszont, akik mégis jöttek hozzánk, csak a dicséret hangján tudok szólni. Pontosan érkeztek és a legtöbb segítséget a Meserét csoportban, a kiscsoportosok körében nyújtották. Nagyon hamar megszerettették magukat a kicsikkel, nem sok idő elteltével már várták őket a gyerekek. Jó kapcsolatot alakítottak ki az óvodapedagógusokkal és bármilyen munkát rájuk lehetett bízni. Hamar bekapcsolódtak a csoport életébe, átlátták, hogy mit is várunk tőlük, miben tudnának igazán hasznára lenni a csoportnak. Sokat segítettek a gondozási teendők elvégzésében, az öltözésben, vetkőzésben, ami még nagyon nehezen megy egy három éves kisgyermeknek. Kísérgették a piciket a mosdóba, vagy az öltözőbe, hogy ne történjen velük útközben semmi baj. Sokat játszottak a kicsikkel, autóztak, vagy építettek a fiúkkal, babáztak, vagy főztek a lányokkal. Társasjátékokkal játszottak, rajzoltak, vagy mesét olvastak nekik. Amikor pedig az óvoda dekorációs munkáiban kellett segítséget nyújtaniuk, ügyesen nyírtak, hajtogattak, ragasztottak a megadott sablonok szerint. Összességében sok segítséget kaptunk a diákoktól, szeretettel várunk minél több közösségi szolgálatot végző diákot az idei tanév alatt is.
Fábián Fanni (11.D) közösségi munkája:
A tizedik iskolai évemben az iskola harmadik osztályos diákjait kísértük kézilabdaedzésre. Azért vállaltam ezt a feladatot, mert nekem is van két hasonló korú unkatestvérem. Ez a közösségi szolgálat feladat szempontjából monoton volt, viszont a gyerekek viselkedését sosem lehetett előre tudni. Voltak napok, amikor a gyerekek nagyon aranyosak voltak és persze ott van az éremnek a másik oldala is, hogy alig lehetett bírni velük. Azt hiszem ez hasznos feladatnak számított, hiszen mindig minden helyzetben tanul valami újat az ember és megtanultuk azt is, hogyan bánjunk a gyerekekkel. Tapasztaltuk azt is, hogy mennyire lehet szeretni és elköteleződni egy sport mellett. A gyerekekkel kapcsolatos tudást pedig a jövőben a saját gyerekeinknél is tudjuk majd alkalmazni. Csak ajánlani tudom másnak is ezt a közösségi szolgálatot, hiszen azért a jókedv a gyerekek között garantált és hihetetlenül izgalmas és változatos tud lenni a velük való foglalkozás. A legjobban pedig az esett, hogyha véletlenül mindketten lebetegedtünk, akkor a gyerekeknek rossz kedve lett és kérdezgettek utánunk.
Dr. Técsyné Orosz Irén és Horváthné Kun Melinda X-mentorok
>
>>>
Megváltozott a Köznevelési törvény végrehajtási rendelete,
amely érinti a közösségi szolgálattal kapcsolatos rendelkezéseket.
A jogszabály kiegészült a következőkkel: (aláhúzott rész)
133. § (1) A középiskola feladata és az intézmény vezetőjének felelőssége a tanuló választása alapján az iskolai közösségi szolgálat megszervezése állami, önkormányzati, civil, nonprofit szervezetnél, illetve a lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló törvény hatálya alá tartozó szervezetnél, középiskola magánszeméllyel kötött megállapodása alapján magánszemélynél vagy saját intézményben. Ennek keretében meg kell szervezni a tanuló közösségi szolgálatának teljesítésével, dokumentálásával összefüggő feladatok ellátását. A tanuló osztályfőnöke vagy az ezzel a feladattal megbízott pedagógus a tanuló előmenetelét rögzítő dokumentumokban az iratkezelési szabályok megtartásával nyilvántartja és folyamatosan vezeti a közösségi szolgálattal összefüggő egyéni vagy csoportos tevékenységet. (20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet)