Az öltözet, (ide tartozik a hajviselet, ékszerek is) az egyéntől függetlenül mindig elárulja viselőjének tulajdonságait. Amit, és ahogyan viselünk mind információs jelként funkcionál a környezetünkben. A ruházat tulajdonságai, mint anyaga, rendezettsége, ápoltsága, viseltsége, színe, szabása, márkája, kiegészítői, sok mindent elárulnak. Többek között foglalkozásunkat, társadalmi helyzetünket, stílusunkat, hogy milyen alkalomra öltöttük magunkra, de akár életkorunkra is utalhatnak. (Klaniczay,1982.)
A divat világában az öltözet, és a divat fogalma szervesen összekapcsolódik, nem létezhet egymás nélkül. Ebben a világban a divat-és stílustervező szakember vizuális műveltségével, fejlett színérzékével, rajzi-, festészeti- és öltözék kivitelezési ismereteivel, határozottan állja meg a helyét.
A szakon tanuló diákok a képzés alatt különböző kreatív tervezési folyamatokon keresztül megismerkednek a ruha-és öltözéktervezés, illetve kollekciótervezés izgalmas folyamatával. A szabad kézzel papírra vetett ötletből, szabásminta készítésével majd modellezésével eljutnak a szakszerű és pontos kivitelezésig, figyelembe véve a funkcionális, és esztétikai szempontokat. Elsajátítják az ehhez szükséges textilipari alapanyagok, kellékek, eszközök, berendezések, számítógépes programok ismeretét, és használatát. Továbbá a gyakorlati órák feladata az elméleti ismeretek megértése, és elmélyítése is.
Stílustan, és szaktörténet tantárgy keretein belül betekintenek a különböző korok jellegzetes viseleti szokásaiba, kultúrájába, divatstílusok, divatirányzatok kialakulásába. A műhelymunka során ezeket az ismereteiket is alkalmazzák a tervezés metódusaiban, akár Haute-Couture (magas színvonalú szabászat), akár Pret-a porter (hétköznapi divatot képviselő) öltözetet hoznak létre. A kivitelezés az iskola ódon hangulatú villa épületében, különböző gépekkel felszerelt alkotó termeiben történik.
Az oktatás során a diákok szakmai ismereteinek, szakmai készségének kialakítása mellett, a különböző személyes-, társas- és módszer kompetenciáinak (döntésképesség, önállóság, kreativitás, együttműködő készség) fejlesztése is kiemelt jelentőségű feladatunk. Az itt eltöltött évek alatt olyan tudást adunk diákjaink kezébe, amellyel biztosan megállják helyüket a szakma megszerzése után, is, akár felsőoktatási intézményben folytatják útjukat, akár a munka világában.
Bányai Inez
öltözéktervező művész