Szerettel ajánlom a következő oldalakat szakembereknek, szülőknek, diákoknak és mindazoknak, akik megtisztelnek bennünket érdeklődésükkel.
A Magyarországi Evangélikus Egyház fenntartásában működő művészeti szakközépiskolánk 1998 szeptemberétől végzi szakmai munkáját a képző-és iparművészet oktatásának területén.
Az eltelt idő szép eredményeket és szakmai sikereket hozott számunkra. A szakmai fejlesztés igazi terepét a művésztanárokból álló pedagógiai műhely jelenti. A hittel és önbizalommal végzett pedagógiai munka egyensúlyt teremt a tradíció és az innováció között, lehetőséget nyújt a különböző kultúrák és a generációk közti párbeszédre.
A tanulók bevezetése a művészeti folyamatokba a kultúra, és a helyi értékek megismertetésén keresztül vezet a saját kultúrájuk elemeinek feldolgozásáig. Az alkotó folyamatban lehetőség nyílik a kreativitás és a kezdeményezőkészség, a termékeny képzelőerő, az érzelmi intelligencia fejlesztésére, a kritikus gondolkodás és az önállóság kialakítására, a belső erkölcsi iránytű működésének pozitív hangolására.
Arra neveljük tanítványainkat, hogy bátran kísérletezzenek, osszák meg egymással a bevált gyakorlatot, segítsék egymást az előrehaladásban, tanuljanak azoktól, akik hasonló célokat tűztek ki maguk elé.
Minőségi oktatásunk feltételezi az aktív tanulást. Szakmai tananyagunk érdekli és lelkesíti a tanulókat, hiszen annak tartalma, követelményrendszere megfelel a diákok vágyainak, érdeklődési körének, a családok és a társadalom elvárásainak.
Minden erőnkkel azon munkálkodunk, hogy a fiatal generáció számára olyan készségek és tudás megszerzését biztosítsuk, amely lehetővé teszi számukra azt, hogy a jövő garanciái legyenek.
Öt éves képzésünk során diákjaink megismerkednek a klasszikus táblaképfestészeti technikákkal (akvarell, pasztell, tempera, olaj, akril), valamint a murális eljárásokkal (mozaik, színes üvegablak).
A szakmai feladatok sokrétűek és átfogóak: diákjaink megtervezik, kivitelezik és dokumentálják munkájukat, modellezve ezáltal a majdani megrendeléseket.
Tudatosan törekszünk arra, hogy megőrizzük a szakma kézműves jellegét, ugyanakkor a kor kívánalmainak is eleget tegyünk. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy akár egy tanórán belül a diák festéket készít, majd a számítógéphez ülve képszerkesztő programmal tervez. A technikák elsajátítása mellett ugyanolyan fontos kívánalomnak tartjuk, hogy mindezeket az ismereteket diákjaink kratívan és önazonos módon tudják alkalmazni.
A hagyományos technikák mellett a kortárs kifejezési metódusok és eljárások elsajátíttatása is kiemelt célunk, és az itt folyó munka során a feladatokat a személyiségfejlesztés eszközének is tartjuk. Mindez olyan kiscsoportos műhelymunka keretén belül történik, ahol a személyre szabott tanári figyelem alapfeltétel.
Összeségében programunk a tanulók motiváltságára, kreativitására építve gazdag és korszerű szakmai ismeretanyagot kínál, és olyan kompetenciákat (igényesség, célorientáltság, rendszerező képesség) alakít ki, amelyek gyakorlati haszna a szűkebben vett szakmai területen kívül is érték.
Napjainkra a képcsinálás aktusa teljesen hétköznapi tevékenységgé vált, melynek következtében elképesztő mennyiségű és többnyire silány minőségű felvételek tucatjait készítjük el naponta. Számítógépeinket sok gigabájtnyi képanyaggal terheljük, amelyek jelentős részét szinte soha nem nézzük vissza és soha nem használjuk fel semmire. Olyan virtuális környezetszennyezés részesei vagyunk, amely azon túl, hogy elsivárosítja saját látásmódunkat, időnként még komoly etikai problémákat is felvet, amennyiben például képeink kontrollálatlan webes felhasználására gondolunk.
Az alkalmazott fotográfia szak egyik nem titkolt szándéka pontosan az, hogy diákjainknak utat mutasson és irányt szabjon a korunkat jellemző vizuális képözönben. A diákok az évek során megtanulják a digitális és azanalóg fotográfia technikai alapjait, a műtermi fotózás lehetőségeit, a számítógépes utómunkát, valamint az analog laborálást. A technikai ismeretek folyamatos elsajátításamellett megismerik a kompozíció, a fény-árnyék hatás, az élesség-életlenség, valamint a színes és a fekete-fehér kép problematikáját, melynek során alapvető esztétikai értékrendre tesznek szert. Közben megismerik a fotográfia számos területét is, többek között a szoció-, a riport- és az esszéfotózást, a táj-, épület- és városfotózást, valamint a portré, a divat és a kísérleti fotográfia műfaját. Az utolsó évben tanári konzultáció mellett nagyobb teret engedünk a személyes szakmai érdeklődés kibontakozásának, melynek következtében végzős diákjaink az alapvető szakmai ismeretek elsajátítása és a fotográfia műfajainak megismerése után személyre szabott feladatokkal készülnek záróvizsgájukra.
Az alkalmazott fotográfia szak sikeres elvégzése után a megfelelő tudás birtokában több lehetőség előtt állnak a végzős diákok. Egyrészt nyitott a művészeti egyeteme- ken, valamint az egyéb vizuális kultúrával foglalkozó felső- oktatási intézményekben való továbbtanulás útja, másrészt a munkába állás lehetősége is adott az alkalmazott művészetekkel foglalkozó kulturális intézmények, reklámstúdiók, médiumok stb. világában.
Szemünk, mint elsődleges érzékszervünk, rendkívüli igénybevételének korában talán nem hangzik szerénytelenül, hogy a tervező, alkotó, újragondoló munkának az élet valamennyi területén fontos szerepe van. Gondoljon csak erre a kiadványra, melyet most a kezében tart az olvasó vagy amikor az online galériánkat böngészgeti a honlapunkon. Mindkettőben képeket, fotókat láthat, jellegzetes sajátosságokat magukon viselő betűtípusokat, melyeknek segítségével nem csak olvashatja, de vizuálisan is értelmezheti a szöveget. Ez is grafika, de nem csak ennyiről van szó. A hagyományos grafikai technikák (illusztráció, rézkarc, linómetszet, szitatechnika), a reklám világa (plakátok, könyvek, csomagolástervezés), és a multimédia (honlaptervezés, animációk, videó) is ide tartozik.
A grafikusi szakmának a megyében erős és régi hagyományai vannak – jusson eszükbe többek között a nemzetközileg is elismert Kner és Tevan család. Ezt a hagyományt iskolánk grafika szakja nem csak ápolja és átadja (értékként a szakma szeretetét, tudásként pedig a szakma alapjait), hanem tovább is építi konstruktívan a diákokban. A szakon kis létszámban oktatunk, nagy hangsúlyt helyezve arra, hogy a diákok kreatívan, önállóan, ugyanakkor nem csak a tanárral, hanem egymással is együttműködve közösen alkossanak.
A hagyományok ismerete és továbbgondolása mellett fontosnak tartjuk azt, hogy a diákok nyitottak legyenek a kortárs szakma különböző megnyilvánulásaira. Gyakran látogatjuk a békéscsabai, a fővárosi és más vidéki városok kiállításait, programjait és rendszeresen részt veszünk szép eredményekkel országos pályázatokon is, legyenek azok fotó, videó vagy akár animációs témájúak. Ehhez iskolánk százszázalékosan biztosítja a technikai feltételeket (hálózati számítógép rendszer, nagyteljesítményű nyomtatók, videókamerák).
Azt szeretnénk elérni, hogy diákjaink következetesen és egyre több szabályt megismerve, mégis szabadon játszhassanak. Hiszen, ahogy Weöres is megírta:
“Almába szúrva
forgó:
Pörögj, forogj,
és nincs hozzád hasonló.”
Minden ember egyedi és megismételhetetlen úgy, hogy a teremtett világ része. Ezt felfedezni, megkeresni, felszínre hozni izgalmas és fontos feladatunk.
Meg kell tanulni testrészeinket és érzékszerveinket használni, finoman működtetni látásunkat, tapintásunkat, hallásunkat, szaglásunkat, érzelemvilágunkat.
Diákjaink a feladatok segítségével, az alkotófolyamatok során elsajátított textiles technikákon keresztül kerülhetnek közelebb mindezekhez. Az ember vizsgálja az anyagok, dolgok egymásra gyakorolt hatását, keresi ezek összefüggéseit, ritmusait, rendjét. A kézművesség ismeretével és a hagyományaink továbbélésével mindezeket egyre magasabb szakmai színvonalon tárgyakká formálhatjuk. A kor, amiben élünk meghatároz, formál. A technikai vívmányok, újdonságok ésszerű és minőségi használatával, a régi és az új ötvözésével egyéni gondolkodásunk és képességünk szabad utat járhat be. A textil szakon tanuló diákjaink az ötéves képzés alatt megismerkednek a textilművészet történetével és a hozzá tartozó szakágakkal, technikákkal. A textiltervezési, modellezési alapismeretekkel együtt megtanulják a különböző kivitelezési módokat pl.: fonás, kézi és gépi hímzés, nemezelés, kötés, szövés egyszerű eszközökkel, szövés nyüstös szövőszéken, szőnyeg- és gobelinszövés, batikolás, dúcnyomás, szitanyomás, szabás-varrás. Diákjaink jól felszerelt, korszerű műhelyekben tanulnak. A képzés alatt a hangsúlyt mindig az egyéni tervezésre, ötletességre és a művészi színvonalra helyezzük.
Az ötödik évben a vizsgamunkára egy kiváló, felelős gondolkodással megalkotott vizsgaremek készül el, ami ugyan különbözik a többitől, de szerves része az egésznek!
Rajz
A rajz-festés-mintázás oktatásának fő célja, hogy alapot nyújtson, eszközt adjon a tanulók kezébe a kreatív szakmai munkához.
A diákok az egyszerűbb mértani és természeti formák tanulmányozásával elsajátítják a megfigyelés és ábrázolás módjait, megtanulnak látni és láttatni. Majd bonyolultabb mértani és természeti formák, az emberi arc és test pontos megfigyelésén keresztül a tanultakat elmélyítik. Az ábrázolás közben fejlesztik a koncentrációs képességüket, a látvánnyal érzelmileg és értelmileg összhangba kerülnek.
Különböző feladatok segítségével fejlesztjük, egyre érzékenyebbé tesszük őket a színek, a formák, az arányok, irányok, tónusértékek megfigyelésében, ábrázolásában. A képi és plasztikai kompozícióknál megtanítjuk, hogy az egyensúlyt a formák és tömegek eloszlásával, ritmusával kell megvalósítaniuk.
Rajzi feladatokon keresztül rávezetjük diákjainkat, hogy „a vonal indítása, befejezése, vastagsága, rezgése, íve, aránya mind más és más tartalmaknak a következménye és közvetítője”, ahogy ezt Lantos Ferenc egy tanulmányában írja.
Különböző anyagok, eszközök, technikák alkalmazásával, a bennük rejlő szépségek feltárásával lehetővé tesszük tanulóink számára, hogy önkifejezésükhöz a legmegfelelőbb módot megtalálják. Felkészítjük őket a vizuális oktatás felsőfokú intézményeiben való továbbtanulásra.